Word je er gek van dat bezoekers niet de gewenste actie uitvoeren op je website? We got you! Wist je dat het gemiddelde conversiepercentage van websites maar 2 tot 3 procent is?
Vertrouwd door 50+ bedrijven (en groeiend!)
Heel simpel gezegd: conversie optimalisatie (CRO) is het aanpassen van je website zodat de bezoeker sneller het gewenste gedrag gaat vertonen. Dit kunnen bijvoorbeeld verkopen, aanvragen, downloads of contactmomenten zijn.
In tegenstelling tot SEO en SEA, focus je met conversie optimalisatie op de huidige bezoekers. Je wilt dat zij het gewenste gedrag gaan vertonen. Wat heb je namelijk aan bezoekers als zij niet doen wat jij wilt?
Eigenlijk is de vraag: ben jij tevreden met je huidige conversiepercentage? Is het antwoord ‘nee’, dan kan conversie optimalisatie belangrijk zijn voor jou.
Het gemiddelde conversiepercentage voor desktops ligt op 4,14 procent en voor mobiele gebruikers op 1,53 procent. Is jouw conversiepercentage gelijk aan of lager dan het gemiddelde? Dan is conversie optimalisatie iets voor jou.
Heb je nog weinig website bezoekers of wil je gewoon weten hoe je website ervoor staat? Vraag dan heel eenvoudig een CRO-scan aan. Wij horen je al denken. Wat is in hemelsnaam een CRO-scan? Met een CRO-scan analyseren we jouw website en stellen wij een adviesrapport op. Het maakt hierbij niet uit of je al website statistieken hebt of niet.
Dit rapport bevat verbeterpunten zodat je bezoekers sneller het gewenste gedrag gaan vertonen. De verbeterpunten kun je zelf implementeren of laten doen door een developer.
Geen probleem. Wij hebben een checklist ontwikkeld die je zelf kunt uitvoeren. Wel is belangrijk om te vermelden dat dit algemene conversie boosters zijn. Elke website is anders en elke website heeft andere doelstellingen. Neem daarom niet alles klakkeloos over en bekijk welke punten voor jouw website gelden.
Er zijn verschillende mogelijkheden om A/B te testen. De meest voorkomende elementen zijn: knoppen, titels, afbeeldingen, kleuren, tekst, formulieren, navigatie-elementen en de prijzen. Er wordt bijna nooit meer dan één aanpassing per pagina getest. Anders weet je namelijk niet welk element voor het gewenste resultaat zorgt.
Stel, je hebt een webshop in vloeren. In je analysetool zie je dat je op dit moment 1000 bezoekers per maand hebt. Van deze 1000 bezoekers leiden er gemiddeld 10 tot een daadwerkelijke bestelling.
Dat betekent dat je conversiepercentage nu op 1% ligt. Dit is laag in vergelijking met andere spelers in de markt, dus hier is ruimte voor verbetering.
Je besluit conversie optimalisatie in te zetten om het conversiepercentage te verhogen. Als onderdeel van de analyse kijk je naar het bouncepercentage, de duur van het bezoek en de meest bezochte pagina’s.
Hieruit blijkt dat veel bezoekers afhaken bij het filteren en selecteren van vloeren. Je stelt een hypothese op: “Als we een beter filtersysteem toevoegen, zal de conversie in het keuzeproces verbeteren.”
Vervolgens test je deze hypothese met A/B-testen om te zien of je de conversie inderdaad kunt verhogen naar bijvoorbeeld 2%. Dit betekent 20 bestellingen in plaats van 10!
Zonder enige informatie kunnen wij helaas geen kostenindicatie geven. Vaak zien wij dat er eenmalig een CRO scan wordt afgenomen. Met de CRO-scan krijg je een rapport met verbeterpunten die je kunt toepassen om je website beter te laten converteren. Dit zijn meer de globale conversie boosts die we afstemmen op je website.
Met een CRO-scan analyseren wij je website aan de hand van conversie boosters. Dit zijn elementen die je kunt toevoegen zodat website bezoekers sneller het gewenste gedrag gaan vertonen.
De verbeterpunten zullen gebaseerd zijn op gebruiksvriendelijkheid en de principes van Robert Cialdini. De principes zijn: autoriteit, sociale bewijskracht, eenheid, wederkerigheid, sympathie, commitment & consistentie en schaarste.
Liever zelf aan de gang gaan? Download dan hier onze conversie optimalisatie checklist. Het is belangrijk om te zeggen dat je niet alles klakkeloos moet overnemen. Wat in de theorie werkt, hoeft niet per definitie voor jouw bedrijf te werken.
Maandelijks ontvang je een rapport met de resultaten van de A/B tests. Ook lichten we toe welke kansen er zijn en wat we nog meer willen experimenteren.
De maandelijkse rapporten zijn makkelijk te begrijpen. Geen lastig vakjargon maar gewoon jip en janneke taal. Daarnaast kun je ons altijd bereiken, je hoeft ons maar te bellen, appen of mailen.
Het ligt er natuurlijk aan hoeveel website bezoekers je hebt. Als wij A/B tests uitvoeren, analyseren we op een gegeven moment het verschil tussen de variatie en het origineel. Als we kunnen aantonen dat de variatie beter converteert dan het origineel, raden we aan deze te implementeren. Je kunt dan al snel resultaat verwachten.
Omdat de hypotheses eerst worden getest, brengt conversie optimalisatie weinig risico met zich mee. Als je grote elementen gaat veranderen zonder kennis of zonder te testen, dan brengt het natuurlijk wel risico’s met zich mee. Zo kan het zijn dat het conversiepercentage daalt. Dit wil je natuurlijk niet!