Het verbeteren van de gebruikerservaring op een website leidt tot een vlottere navigatie. Hierdoor is de kans groter dat het gewenste gedrag wordt vertoond.
Zit je weleens gefrustreerd voor je scherm, worstelend met een onduidelijke website of een verwarrende app? Misschien heb je kostbare tijd verspild aan het zoeken naar de juiste knop. Of erger nog, heb je een belangrijke functie over het hoofd gezien vanwege een onhandige indeling. Het bekende gevoel van ongemak en irritatie dat voortkomt uit een slechte gebruikerservaring…
Veel websites kunnen hun gebruikerservaring verbeteren. Grote spelers zoals Bol.com en Coolblue zijn hier continu mee bezig. Het draait niet alleen om het aantrekken van bezoekers naar je website. Dat is stap 1. De volgende stap is ervoor zorgen dat bezoekers het gewenste gedrag vertonen. En hier helpen wij graag bij.
Geen probleem. Wij hebben een checklist ontwikkeld die je zelf kunt uitvoeren. Wel is belangrijk om te vermelden dat dit algemene conversie boosters zijn. Elke website is anders en elke website heeft andere doelstellingen. Neem daarom niet alles klakkeloos over en bekijk welke punten voor jouw website gelden.
Stel dat je een webshop hebt en de huidige situatie als volgt is:
Nieuwe omzet = Nieuw aantal bezoekers x conversiepercentage x gemiddelde bestelwaarde
Maar je wilt een omzet van €15.000 behalen. Hoe ga je dit doen?
Vaak zullen mensen zich focussen op het aantal bezoekers. Meer bezoekers betekent meer omzet, toch?
Stel je voor, je verhoogt het aantal bezoekers. Van 10.000 maandelijkse bezoekers wil je er 15.000.
Nieuwe omzet = 15.000 bezoekers x 2% x €50 = €15.000
Maar zomaar een verhoging van 5000 maandelijkse bezoekers realiseren kost veel geld of tijd.
Stel dat je het conversiepercentage met 1 procent verhoogt. Dus van 2 procent ga je naar 3 procent. Dit betekent dus dat je ervoor gaat zorgen dat iemand makkelijker en sneller een aankoop doet.
Je nieuwe omzet = 10.000 bezoekers x 3% x €50 = €15.000
Dus als jij je conversiepercentage verhoogt van 2% naar slechts 3%, behaal je hetzelfde resultaat als het verhogen van het aantal bezoekers met 5000.
Daarom is het zo belangrijk om niet alleen te kijken naar de bezoekers, maar ook naar je conversiepercentage. Vaak kun je al met redelijk simpele elementen je conversiepercentage verhogen.
Wij kunnen je helpen om de gebruikerservaring op je website te verbeteren. Dit doen we door conversieverhogende elementen toe te passen. We gaan verschillende variaties maken en testen welke het beste presteert. Dit noemen we A/B testen. Elke website is anders, en wat voor de een werkt, hoeft niet voor jouw website te werken.
Wil je snelle en toepasbare tips? Download dan onze gratis checklist. Voor conversietips op maat raden wij aan een CRO scan door ons te laten doen. Wil je dat wij betrokken zijn gedurende het proces en meerdere variaties testen? Neem dan gerust contact met ons op.
Onze checklist omvat algemene conversieverhogende principes met praktijktips. Deze principes zijn gebaseerd op het Cialdini-model. Het is belangrijk zelf te onderzoeken welke tips voor jouw bedrijf van toepassing zijn. Aangezien elke website anders is, kan niet elke tip waarde toevoegen. Heb je vragen over de checklist? Neem dan contact met ons op.
De checklist bevat algemene tips die niet op maat zijn gemaakt. Het voordeel is dat het gratis is en waardevol. Het nadeel is dat de checklist niet is afgestemd op jouw website, waardoor sommige tips niet van toepassing kunnen zijn.
Daarom bieden wij ook een CRO scan aan. Hierbij analyseren wij jouw website en ontwikkelen we een verbeterplan. Om tot een goed verbeterplan te komen, hebben wij toegang nodig tot Google Analytics 4. Wij analyseren waar de obstakels zitten en waar de bezoekers op afhaken. Met onze verbeterpunten willen we dit oplossen en zorgen dat meer bezoekers het gewenste gedrag gaan vertonen.
Je kunt het altijd proberen om het eerst zelf op te pakken. We raden aan de gratis checklist te downloaden. Het is belangrijk te weten dat dit algemene tips zijn. Elke website is uniek, en daardoor zullen niet alle tips van toepassing zijn. Als je vragen hebt over de checklist, neem dan contact op. Wij helpen je graag verder.
Wij zijn een bureau dat het verbeteren van de gebruikerservaring hoog in het vaandel heeft staan. Sinds de oprichting van Marketingkenners zijn wij daar al mee bezig. In de online marketingwereld vinden we dat hier te weinig aandacht aan wordt besteed. Traditionele marketingbureaus focussen zich vooral op het aantrekken van bezoekers. Maar als deze bezoekers niet het gewenste gedrag vertonen, heb je er niks aan.
Bij Marketingkenners blijf je betrokken. Je weet precies welke variaties wij testen en wat de resultaten zijn. Onze voorkeur is ook om maandelijks een meeting in te plannen om de kansen te bespreken.