Wil je het gedrag van de website bezoekers analyseren? Dan kunnen heatmaps niet ontbreken.
Een heatmap is eigenlijk een online thermometer die de temperatuur op websites meet!
Nee, flauw…
Het is een belangrijke analysetool om gedragsgegevens van bezoekers te visualiseren.
Net als een echte thermometer laat een heatmap met kleuren zien waar bezoekers het meest actief zijn. Rode en oranje gebieden geven ‘warme zones’ aan met veel kliks en scrolls. Blauwe plekken zijn wat koeler qua interesse.
Een heatmap geeft dus een temperatuurcheck van elke pagina. Zo kunnen wij meteen zien waar de hotspots zitten en waar verbeteringen mogelijk zijn.
Heatmaps geven ons inzicht in het gedrag van de bezoekers. Door heatmaps te gebruiken kunnen wij de gebruikerservaring verbeteren.
Met heatmaps kunnen we het volgende doen:
We hebben een checklist voor je opgesteld zodat je zelf je website kunt verbeteren. Houd er rekening mee dat dit algemene ‘conversie boosters’ zijn. Elke website is anders en daarom zullen niet alle punten relevant zijn voor jouw website.
Onze werkwijze bestaat uit verschillende stappen om zo de best mogelijke resultaten te behalen. Eerst plaatsen we een tool die heatmaps aanmaakt op relevante pagina’s van de website.
Vervolgens analyseren we de verzamelde gegevens. We achterhalen welke onderdelen minder goed presteren en waar kansen liggen om te verbeteren.
Na het doorvoeren van aanpassingen testen we opnieuw met heatmaps. Hierbij meten we of onze aanbevelingen het gewenste effect hebben. Dit wordt ook wel A/B testen genoemd.
Zo zorgen we ervoor dat de bezoekers steeds sneller het gewenste gedrag gaan vertonen. Kleine aanpassingen kunnen al voor een dubbeling van de aanvragen of omzet zorgen.
Dit hangt af van het aantal dagelijkse bezoekers. Als je veel bezoekers hebt, kun je al binnen een paar dagen resultaten zien. Heb je nog niet zoveel bezoekers, dan kan het zelfs maanden duren om significante verschillen te meten.
Om te bepalen welke prioriteit hebben, analyseren we de klantreis funnel.
Voor een ecommerce webshop bevat deze funnel bijvoorbeeld de volgende pagina’s: homepage, categoriepagina, productpagina, winkelwagen en de check-out pagina.
In de funnel kunnen we precies achterhalen hoeveel procent van de bezoekers doorklikt naar de volgende (relevante) pagina. Zien we een hoog uitvalpercentage op de productpagina, dan heeft deze pagina prioriteit.
Het is dus belangrijk om te kijken naar de klantreis en welke pagina’s ondermaats presteren. Deze pagina’s ga je vervolgens verbeteren.
Er zijn geen schadelijke risico’s verbonden aan het gebruik van heatmaps. Het is natuurlijk wel belangrijk dat een professional de heatmaps bestudeert. Het kan namelijk voorkomen dat ze verkeerd geïnterpreteerd worden.
Verder is het belangrijk dat er significante resultaten zijn en dat je niet te vroeg stopt met meten. Het gevaar is namelijk dat er verkeerde conclusies worden getrokken.
Ja, heatmaps kunnen we gebruiken voor verschillende apparaten zoals desktop, mobiel en tablet. We kunnen per apparaat de klikken en scrolldiepte meten. Alleen voor de desktop kunnen we ook nog de muisbewegingen analyseren.