Wil je het meeste halen uit elke websitebezoeker? A/B testen is dan belangrijk. Door kleine variaties van een pagina, aanbieding of call-to-action te testen, kun je de conversie flink verbeteren.
A/B testen is een manier om verschillende varianten van een webpagina, e-mail of advertentie tegen elkaar uit te testen. Het doel is om de best presterende variant te vinden en door te voeren.
Tijdens een A/B testen krijgt een deel van het verkeer variant A te zien en een ander deel variant B. Vervolgens analyseren we welke variant het best presteert op belangrijke factoren als aanvragen of omzet.
Een voorbeeld: variant A leidt tot 10% meer bestellingen dan variant B, dan is A de winnaar. Door kleine aanpassingen op deze manier te testen, kunnen we de prestaties van onze websites en campagnes blijven optimaliseren. Dankzij A/B testen krijg je inzicht in wat werkt voor je doelgroep.
Het korte antwoord is: hoe meer verkeer, hoe nauwkeuriger de resultaten. Maar je kunt al met enkele honderden bezoekers waardevolle inzichten behalen. Ongeveer 300 bezoekers per variant is een goed startpunt. Met dit aantal kun je verschillen van ongeveer 2-3% al als ‘significant’ bestempelen. Hoe groter de verschillen in prestaties, hoe minder verkeer nodig is.
Geen probleem. Wij hebben een checklist ontwikkeld die je zelf kunt uitvoeren. Wel is belangrijk om te vermelden dat dit algemene conversie boosters zijn. Elke website is anders en elke website heeft andere doelstellingen. Neem daarom niet alles klakkeloos over en bekijk welke punten voor jouw website gelden.
We voeren onze A/B testen zorgvuldig uit, zodat we betrouwbare en waardevolle inzichten krijgen. Allereerst stellen we de doelstellingen en KPI’s op. Vervolgens bedenken we relevante variaties in overleg met jou en stellen we hypotheses op.
We zorgen dat varianten goed van elkaar zijn te onderscheiden, maar geen storende verschillen vertonen. Al het verkeer wordt eerlijk over de varianten verdeeld. We testen lang genoeg om significante resultaten te kunnen meten.
Na afloop analyseren we de prestaties. Eventuele significante verbeteringen laten we doorvoeren. We delen onze bevindingen eerlijk met jou en bedenken samen de volgende stappen.
Ja zeker, je kunt A/B testen op zowel desktop als mobiele apparaten. Het is zelfs heel belangrijk om per apparaat te testen. Het gebruikersgedrag verschilt namelijk erg per apparaat. Wat voor een desktop werkt, hoeft niet voor mobiele apparaten te werken.
Dit is afhankelijk van verschillende factoren. Bij eenvoudige kleine tests met voldoende bezoekers is een week vaak voldoende. Bij grotere wijzigingen duurt het vaak meerdere weken voordat we significante verschillen kunnen meten.
Ook speelt mee hoeveel conversie je normaal gesproken hebt. Bij weinig acties is langer testen nodig voor betrouwbare resultaten. In de praktijk varieert de duur dan ook van een paar dagen tot meerdere weken per test
Bij ons kan je actief deelnemen aan het analyseproces. We bespreken graag tussentijds hoe het staat met de voortgang en welke inzichten er al naar voren zijn gekomen. Na afloop van elke test delen we ons volledige analyseverslag met jou.
Hierin zitten alle resultaten en statistieken, plus onze bevindingen en aanbevelingen. Natuurlijk leggen we ook uit hoe we tot onze conclusies zijn gekomen. Op deze manier kun je meekijken over onze schouder en leer je zelf ook van elke test. We vinden transparantie hierin erg belangrijk voor het vertrouwen in onze samenwerking.
Zeker, wij staan voor jullie klaar als er vragen of onduidelijkheden zijn. Jullie kunnen ons op ieder moment bellen of mailen. Wij maken dan tijd vrij om uit te leggen waar we mee bezig zijn en wat ons al is opgevallen. We vinden het belangrijk dat jullie op de hoogte zijn en snel antwoord krijgen, zodat we gezamenlijk tot de beste resultaten kunnen komen.
©2024 Marketingkenners | Online marketing bureau Arnhem