Steeds meer bedrijven laten het adverteren op Facebook uitbesteden. Dit komt omdat ze erachter komen dat het rendement op de investering (ROI) hoger is als ze het uitbesteden. Ook heeft het bedrijf zelf vaak niet de tijd om zich te verdiepen in het adverteren op Facebook. Toch kiest niet elk bedrijf ervoor om het uit te besteden. Ben jij aan het twijfelen of je het adverteren op Facebook moet uitbesteden? Lees dan dit artikel.
Waarom is adverteren op Facebook belangrijk?
Facebook is tot op de dag van vandaag een van de meest gebruikte social media platformen. Er zijn meer dan 10 miljoen dagelijkse gebruikers in ons land. Dat betekent dat jouw doelgroep gegarandeerd ook actief is op Facebook. Door de specifieke targetingmogelijkheden kun jij je precies richten op jouw doelgroep. Daarnaast zijn de kosten voor een Facebook advertentie relatief goedkoop. Voor startende bedrijven is Facebook dus erg interessant.
De voordelen van Facebook advertenties
Hieronder zijn enkele voordelen van Facebook advertenties weergegeven. Toch heeft adverteren op Facebook nog meer voordelen. Hieronder hebben we ze voor je op een rijtje gezet zodat je een mooi overzicht hebt.
Advertenties op maat
De advertenties kunnen precies aansluiten bij jouw marketingdoelstellingen. Facebook biedt een veel variatie aan advertentiedoelstellingen. De advertentiedoelstellingen zijn: bekendheid, verkeer, betrokkenheid, leads, app promotie en verkoop. Je kunt de doelstellingen daarbij eenvoudig aanpassen. In het begin zou een marketingdoelstelling kunnen zijn om je naamsbekendheid te vergroten en later zou je waarschijnlijk de verkoop willen stimuleren. Dit is allemaal geen probleem met Facebook. Mocht je het adverteren op Facebook niet willen uitbesteden aan professionals, dan is het van groot belang dat je de juiste doelstelling en strategie bepaalt. Is dit niet het geval, dan zou je ongetwijfeld conversies mislopen. Voor meer informatie kun je hier terecht op de uitgebreide pagina van Facebook.
Resultaten duidelijk meten
Waar Facebook advertenties om bekend staan is dat je relatief eenvoudig de resultaten kunt meten. Dit gebeurt met behulp van de tools en statistieken van Facebook. Het geeft inzicht in de effectiviteit van de advertenties en welke advertenties het beste presteren. Op basis hiervan kunnen de advertenties passend worden geanalyseerd. Vervolgens kan er zo nodig worden bijgestuurd.
Machine learning
Facebook maakt gebruik van machine learning. Dit betekent dat Facebook je meldingen geeft over de advertenties. Deze meldingen kunnen gaan over bepaalde updates, laag saldo en tips & tricks. Dit zijn echter vaak oppervlakkige tips en zijn niet voldoende om het maximale uit je Facebook advertenties te halen. Om echt het maximale uit Facebook advertenties te halen, raden we aan om het uit te besteden aan professionals.
Sociaal bewijs
Een van de grote voordelen is het gebruik van sociaal bewijs. Wanneer iemand bijvoorbeeld een advertentie voor een product ziet, zien ze meteen wie het product heeft geliked. Mensen zijn eerder geneigd producten te kopen als vrienden het goed vinden. Als jouw vrienden het product vertrouwen, zou jij het product ook sneller vertrouwen.
Ideaal voor remarketing
Facebook is echt ideaal voor remarketing. Remarketing betekent dat je iemand die interactie heeft gehad met jouw product opnieuw target. Stel ik klik op een Facebook advertentie van een product, maar doe vervolgens geen aankoop. Dan kun je de advertentie vaker aan mij laten zien (“retargeting”) zodat ik uiteindelijk toch een aankoop doe. Remarketingcampagnes zijn meestal de goedkoopste en snelste manier om klanten te krijgen. Als je basiskennis hebt van adverteren op Facebook, is het maken van remarketingcampagnes niet erg moeilijk. Mocht je geen tot weinig verstand hebben van Facebook marketing, dan raden wij je aan om het adverteren op Facebook uit te besteden.
Het nadeel van Facebook advertenties
Zoals met alles zijn er ook nadelen aan adverteren op Facebook. Hieronder hebben we ze voor je op een rijtje gezet.
Ervaring met analyse en optimalisatie
Facebook heeft een relatief gemakkelijke leercurve, maar je hebt toch technische en gespecialiseerde kennis nodig om je Facebook advertenties te analyseren en te optimaliseren.
De advertenties op Facebook wel of niet uitbesteden?
We kunnen concluderen dat je tot op zekere hoogte je eigen Facebook advertentie kunt maken. Maar als je wilt dat je Facebook advertentie maximaal presteert en een maximaal aantal conversies telt, dan raden wij het aan om het adverteren op Facebook te gaan uitbesteden.
Marketingkenners is een online marketing bureau dat gespecialiseerd is in het adverteren op Facebook. Plan hier een gratis kennismaking gesprek in, zodat wij de mogelijkheden met jou kunnen bespreken.