Wat zijn de 7 w’s?
De 7 w’s, ook wel de zeven vragen genoemd, zijn een reeks vragen die vaak worden gebruikt om informatie te verzamelen of te analyseren. De zeven w’s zijn: wie, wat, waar, wanneer, waarom, hoe en waarmee.
Deze vragen zijn bedoeld om een volledig beeld te krijgen van een kwestie, waardoor het voor mensen gemakkelijker wordt om informatie te organiseren, te analyseren en te interpreteren. Ze worden vaak gebruikt in journalistiek, onderzoek en analyse.
De 7 w’s en marketing
De 7 w’s kunnen in de marketing worden gebruikt om een volledig beeld te krijgen van een dienst of merk. Daarmee kun je gerichte informatie verzamelen en analyseren.
De 7 w’s kunnen bijvoorbeeld worden gebruikt om informatie te verzamelen over de doelmarkt, concurrenten en marktontwikkelingen.
Bovendien kunnen de 7 w’s nuttig zijn bij het ontwikkelen van een marketingstrategie. Daarnaast is het nuttig bij het uitvoeren van marketingactiviteiten, zodat een goed georganiseerd kader ontstaat.

Hulp nodig?
Hulp nodig bij het gebruik van de 7 w’s? Volg dan de onderstaande stappen:
Beslis rond welk onderwerp jij je informatie wilt organiseren en analyseren. Dit kan bijvoorbeeld een dienst, merk, evenement of andere onderbouwing zijn.
Stel de zeven vragen aan jezelf of naar anderen om cruciale informatie te delen. Zoek bijvoorbeeld naar antwoorden op vragen als:
- Wie zijn de doelgroep, concurrenten en andere belangrijke belanghebbenden?
- Wat is het ding, de dienst of het merk, en wat zijn de kenmerken en doeleinden?
- Wat is de marktsituatie en waar wordt het product, de dienst of het merk geïntroduceerd?
- Wanneer is het product, de dienst of het merk gelanceerd en wat zijn de tijdschema’s en plannen?
- Waarom is het product, de dienst of het merk uniek?
- Wat zijn de redenen voor het succes of falen ervan?
- Hoe wordt reclame gemaakt voor het product, de dienst of het merk en welke marketingtactieken en -initiatieven worden gebruikt?
- Hoe wordt het product, de dienst of het merk vergeleken, en wie zijn de rivalen en wat is hun voorraad?
Analyseer de informatie en zoek naar een patroon.


